Social Media Marketing Tips

Social Media Trends en Tips van 2018

Social Media Trends en Tips van 2018 – Social media blijft ook dit jaar erg interessant voor bedrijven. De rol van social media in het creëren van volgers en het werven van nieuwe klanten wordt alsmaar groter. In dit artikel vind je social media trends en tips voor 2018.

1. Social media meer gericht op directe winstgevendheid

Social media werd afgelopen jaren vooral toegepast om volgers te vinden en een community op te bouwen. Door de verdrukking op de markt wordt het echter steeds moeilijker om zichtbaar te zijn in de organische resultaten van sociale platformen, zoals Facebook. Steeds meer bedrijven verschuiven daarom naar PPC marketing, waarbij het bedrijf betaald per klik. Gezien hier serieuze budgetten voor vrij gemaakt moeten worden, is social media meer gericht op directe winstgevendheid om de cashflow van het bedrijf te vergroten en adverteren rendabel te houden.

Bij PPC marketing is het belangrijk dat je resultaten kunt meten. In Facebook kun je daarom gebruik maken van de Facebook Pixel. Ook kun je aangepaste conversies maken zodat je kunt zien of de advertenties daadwerkelijk resultaten opleveren.

2. Consistentie is ontzettend belangrijk

Consistentie is één van de belangrijkste social media trends. Het is de regelmaat waarop je aanwezig bent op social media. Vaak zie je dat bedrijven wel een Facebook pagina hebben maar slechts enkele keren per maand iets publiceren. En dat hetgeen dat ze publiceren geen bereik heeft. Door consistent op vaste dagen en tijden te publiceren vergroot het aantal volgers van de pagina’s sneller en wordt het bereik groter. Ieder bericht met een link naar de website vergroot het aantal bezoekers.

Met SocialMedia4You kun je een bibliotheek van berichten en een weekschema aanmaken. De berichten worden vervolgens volgens het weekschema gepubliceerd op alle social media kanalen. Op deze manier wordt de social media marketing consistent uitgevoerd.

3. Social Media trends: Cross platform

Eén van de blijvende social media trends is dat mensen uit je favoriete doelgroep vaak aanwezig zijn op verschillende social media platformen. Het is daarom zonde om alleen aanwezig te zijn op 1 platform. Het bijhouden meerdere platformen kan behoorlijk intensief zijn. Zo moet je inloggen op alle platformen en hetzelfde bericht meerdere keren plaatsen. Een tool als SocialMedia4You deelt berichten op alle social media platformen van de klant tegelijk.

4. Gebruik maken van video

Social media trends en tips 2018

Video heeft een grote rol gekregen op social media. Met smartphones wordt de kwaliteit van videobeelden steeds beter waardoor iedereen professionele video’s kan maken. Social media platformen smullen van video. Omdat video zorgt dat bezoekers langer op het platform blijven om de video’s uit te kijken. Adverteerders die gebruik maken van video worden daarom ook beter beloond met meer weergaven, meer klikken en lagere CPC (cost per click).

In SocialMedia4You kun je tevens gebruik maken van video’s. Door een Youtube of Vimeo video in te sluiten in een bericht wordt de video gepubliceerd op alle social media kanalen die video accepteren.

5. Mobile first social media

Doordat we onze smartphone altijd bij ons hebben, in tegenstelling tot een laptop of desktop computer, zijn mensen veel vaker actief op social media accounts. Daarnaast geven smartphones notificaties aan hun eigenaren, waardoor ze veel vaker apps als Facebook en Twitter openen. Het nadeel van een smartphone is dat het beeldscherm relatief klein is vergeleken met de twee eerder genoemde apparaten. Zorg daarom dat het materiaal van je advertenties geschikt is voor kleinere apparaten. Grote letters, duidelijke leesbaarheid en goede contrastkleuren.

6. Chatbots voor klantenservice

Chatbots geven bezoekers automatisch een zo goed mogelijk antwoord op een vraag uit de livechat. Met name als je grote volumes vragen krijgt dan kan een chatbot een handige aanvulling op je klantenservice zijn. Echter kunnen chatbots ook tegen je bedrijf werken. Veel chatbots zijn maar heel basic ingericht, waardoor ze niet altijd het juiste antwoord geven. Bezoekers prikken daar snel doorheen omdat ze zien dat er een robot aan het werk is. Ik raad je aan om een chatbot alleen ter introductie te gebruiken voor veel gestelde vragen en als de chatbot hier niet uit komt de bezoeker door te schakelen naar een echt persoon van vlees en bloed.

7. Social Media trends: Livestreaming

Livestreamen is het live opnemen van video en dit streamen in de tijdlijn van een social media platform. Met livestreaming is iedere individu met een smartphone een nieuwskanaal geworden. Voorbeelden van livestreaming platformen zijn Facebook Live en Instagram Stories. Steeds meer bedrijven omarmen deze feature, zoals de NOS die livestreamt naar Facebook.

Livestreams worden erg omarmt door social media platformen omdat ze zorgen dat bezoekers langer kijken en blijven op het betreffende platform.

Je kunt een livestream opslaan om deze vervolgens als video op je tijdlijn te plaatsen of te publiceren op een andere plaats zoals je website.

8. AVG / GDPR wetgeving

De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming komt eraan. Dit betekent een nieuwe wetgeving op het gebied van persoonsgegevens die verbonden zijn aan een individu. Dit is de naam, foto, telefoonnummer, adres, het bankrekeningnummer en tal van andere zaken. Bedrijven moeten transparanter worden, de persoon in kwestie moet op de hoogte zijn van wat er met zijn of haar data gebeurd. En daarvoor toestemming geven. De gegevens moeten met een wettig doel worden verzameld. Alleen de gegevens die daadwerkelijk nodig zijn mogen worden verzameld. De gegevens moeten streng beveiligd worden tegen toegang voor onbevoegden.

Met name webshops waarin persoonsgegevens worden opgeslagen, social media platformen en e-mail marketing tools hebben veel te maken met de AVG wetgeving. Ze beheren een grote database van persoonlijke gegevens.

9. Connectie tussen klant en bedrijf wordt hechter

Social media trends en tips 2018

Het internet en social media heeft gezorgd dat klanten en bedrijven veel dichter bij elkaar staan en veel sneller invloed op elkaar uit kunnen oefenen. Klanten kunnen via messenger tools, zoals Whatsapp en Facebook messenger, direct een bericht sturen naar een bedrijf. Het klantcontact is veel directer dan vroeger. De verwachting van de klant is dat hij of zij ook direct antwoord krijgt.

10. Augmented Reality / Filters

AR of Augmented Reality is een realiteit waarbij de echte wereld wordt verbonden met de digitale wereld. Een simpel voorbeeld zijn gezichtsfilters van Snapchat of Instagram die zich aanpassen aan het gezicht van de persoon voor de camera. Maar de Hololens van Microsoft gaat al veel verder, waarbij je bijvoorbeeld je eigen huiskamer als level van je game gebruikt.

11. Persoonlijke content

Social media trends en tips 2018

Content is een allesomvattend begrip voor teksten, foto’s, video’s en andere vormen van (digitaal) materiaal. Vroeger werden voor advertenties veel stockfoto’s gebruikt. Dit zijn foto’s met acteurs die je kunt kopen. Tegenwoordig is content veel persoonlijker via livestreams, foto’s van de ondernemer en livechat met video.

Uit eigen ervaring blijkt ook dat advertenties met zelf ontwikkelde content een betere conversie hebben dan advertenties met stock materiaal. Met de komst van goede smartphone camera’s is het ook beter mogelijk geworden om hoogwaardige content zelf te maken.

Met SocialMedia4You is het mogelijk om je persoonlijke content met regelmaat automatisch te delen over al je social media kanalen tegelijk. Vraag een proefperiode aan.

Heb je interesse in meer begeleiding op het gebied van social media trends? Neem contact op met online business coach Menno Bouma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *