Social Media voor bedrijven

Social Media voor bedrijven – Als bedrijf kun je in 2018 niet meer om social media heen. Zodra mensen iets online bestellen gaan ze eerst op social media kijken. Hoe zijn de ervaringen over dit bedrijf? Wat kan ik te weten komen van het bedrijf zonder een bestelling te plaatsen?

Deze transparantie van een bedrijf op social media kan twee kanten op werken. Als je bedrijf positief in beeld komt dan werkt dit ook positief versterkend. Komt je bedrijf negatief in het nieuws, dan werkt het ook versterkend de andere kant op. Het gevolg hiervan is dat bedrijven extra hun best moeten doen om positief in beeld te blijven en vaak komt dit ten goede voor zowel de consument als het bedrijf zelf.

Een profielpagina voor je bedrijf

Vrijwel alle social media platformen hebben de mogelijkheid voor bedrijven om een business pagina aan te maken. Met name bij Facebook is dit erg goed uitgewerkt. Je kunt een bedrijf makkelijk liken en zodra de gebruiker dit gedaan heeft komen er steeds acties van het bedrijf op de tijdlijn. Het is eigenlijk een soort nieuwsbrief inschrijving in een ander jasje. Hoe meer likes, hoe groter het bereik van de berichten.

Adverteren voor bedrijven op social media

Het plaatsen van berichten op social media wordt ook wel ‘organische’ marketing genoemd. Deze vorm van marketing brengt geen directe investering in het betalen per klik met zich mee. Echter moet je wel iemand inschakelen om alle content te produceren.

Een goed alternatief voor organische marketing is Pay Per Click marketing. Je betaalt als adverteerder per klik. Het resultaat is vrijwel direct; meer bezoekers naar je website. De resultaten van je campagnes worden vrijwel altijd gemeten met een Tracker. Dit is bijvoorbeeld de Facebook Pixel.

Met het plaatsen van een tracker op alle pagina’s van je website, kun je surfgedrag delen met het sociale platform en vervolgens hier marketing acties aan koppelen. Social media voor bedrijven

Tips voor bedrijven die willen werken met social media

  1. Denk niet in hokjes, volwassen mensen zitten op alle bekende social media kanalen, zoals Facebook en LinkedIn. Voor jongeren kun je uitbreiden naar een kanaal als Snapchat of Instagram.
  2. Plaats met regelmaat artikelen en niet af en toe. Juist door de consistentie in marketing neemt het aantal volgers toe.
  3. Maak berichten ‘shareable’. Zorg dat je veel waarde biedt door kennis te delen, te informeren en te entertainen
  4. Neem deel aan de conversaties onder je berichten. Door betrokken te zijn bij berichten bouw je een band op met de doelgroep en neemt de kans op aanvragen toe.
  5. Zie social media niet als ‘een dingetje erbij’ maar beschouw het als een volwaardig middel dat bijdraagt aan het omzet resultaat van je bedrijf

Wil je actief met social media aan de slag voor je bedrijf? Bekijk de functies van SocialMedia4You en vraag een demo aan!