Social media trends en tips 2018

Social Media Marketing Plan

In dit artikel vind je handige tips voor het maken van een Social Media Marketing Plan

Doelen stellen in je Social Media Marketing Plan

Net als met de meeste dingen in het leven, is het ook in Social Media marketing belangrijk dat je een concreet plan hebt. Alleen wanneer de verwachtingen en aanpak duidelijk zijn kun je efficiënt de gewenste resultaten behalen. Het maken van een Social Media plan zal je helpen om je doelgroep effectiever te bereiken én deze beter te leren kennen. Zorg er voor dat je doelen SMART (specifiek, meetbare, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) stelt.

Wees duidelijk over wat je met jouw Social Media plan hoopt te bereiken; als je doelen haalbaar en tijdgebonden zijn is de kans op succesvolle uitvoering veel hoger. Als je bedrijf al actief is op Social Media ga dan na welk platform het beste presteert en welke je misschien beter weg kan laten. Het is beter om actief te zijn op het platform dat het beste bij jouw doelgroep en doelen past (hier later meer over) dan overal aanwezig te zijn en half werk te leveren.

Concurrenten onderzoeken in je Social Media Marketing Plan

De algoritmes van de grootse platformen (Facebook, Instagram, YouTube) belonen over het algemeen content met veel engagement (likes, clicks, shares, comments etc). Als jouw content dus veel likes en comments heeft, zal het ook eerder en bij meer mensen op de tijdlijn verschijnen. Het is dus belangrijk om te weten wat voor content het goed doet bij jouw doelgroep.

Het maken van een Social Media audit, waar je in detail nagaat hoe posts uit het verleden het deden, kan hier bij helpen. Wat een succesvolle post is kan gemeten worden aan de hand van ‘engagement’. Veel data is makkelijk te bereiken via de ingebouwde analytische hulpmiddelen van het platform (zoals bijvoorbeeld Facebook Analytics). Ga na welke posts het het beste doen en waarom. Kijk ook naar wat de concurrentie doet. Leer van hun succes én van hun fouten.

Tip: Is de concurrentie erg actief op Facebook, maar nog weinig op Instagram? Wellicht ligt er een kans voor jouw bedrijf op Instagram.

Social Media Monitoring Tools

Maak een Persona voor je Social Media Marketing Plan

Als we mensen willen bereiken is het belangrijk dat we weten tegen wie we het hebben. Het creëren van een ‘Persona’ kan helpen om je content gerichter en authentieker te maken. Een Persona is een specifieke beschrijving van een fictief persoon binnen de doelgroep. Je kunt deze Persona baseren op demografische informatie uit jouw doelgroep.

Schrijf niet alleen over je Personas’ leeftijd en interesses, maar ook over zijn/haar onzekerheden, dromen en ambities. Dit zal je helpen om je doelgroep veel beter en intiemer te leren kennen. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe meer ‘engagement’ je zult krijgen met jouw posts. Vervolgens creëer je content die jouw Persona aan zal spreken. Wees gerust creatief!

Tip: We denken al snel dat we ‘wel een idee hebben’ wat een bepaalde doelgroep interessant vindt, maar wees voorzichtig; zeker als je zelf niet tot de doelgroep behoort is een blunder snel gemaakt. Vertrouw de cijfers over- en de mensen binnen de doelgroep. Pas hierbij op voor generatie stereotyperingen (e.g. millenials zijn narcistisch en oppervlakkig).

Waar vind ik mijn doelgroep?

WhatsApp, Facebook en YouTube zijn nog steeds de platformen met het grootse aantal dagelijkse gebruikers in Nederland volgens het Nationale Social Media onderzoek van Newcom in 2018 (https://www.newcom.nl/socialmedia2018) Het dagelijkse gebruik van Instagram is sterk gestegen terwijl dagelijks gebruik op Facebook juist daalt in 2018.

Facebook gebruik is vooral sterk afgenomen bij jongeren onder de 20. 15 tot 20-jarige zijn actiever geworden op Snapchat, YouTube en Instagram. Bij de groep boven de twintig heeft Facebook nog altijd een sterke positie. Verder heeft Pinterest Twitter in gehaald in van het aantal gebruikers.
De grootste Social media platforms in Nederland op het moment (op volgorde van aantal gebruikers) zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Linkedin, Instagram, Pinterest, Twitter, Snapchat en Tumblr.

De verschillende netwerken vervullen allemaal een andere functie. Het is belangrijk om te weten welke platform het best bij jouw bedrijf past en hoe je deze het best kunt gebruiken. Zorg ervoor dat je de ongeschreven regels van het gekozen platform kent; zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een formele tone of voice te gebruiken op Linkedin, terwijl dit raar zou zijn op Snapchat.

Wat voor content gebruiken in je social media strategie?

Zorg er voor dat je unieke en originele content publiceert die je doelgroep aanzet tot actie. Als iets interessant is wordt het eerder gedeeld. Een goede regel is dat 20% van de content direct je bedrijf mag promoten, zolang 80% interessant of vermakelijk is. Zorg er voor dat je Social Media gebruikt om in gesprek te gaan met potentiele klanten. Wees hierin actief en reageer op comments. Het is belangrijk om een ‘community’ op te bouwen.

Het is misschien aantrekkelijk om zoveel mogelijk populaire hashtags te gebruiken, maar zorg er wel voor dat ze bij het platform passen. Gebruik hashtags op Facebook spaarzaam en alleen als het echt toegevoegde waarde heeft. Trending hashhtags op Twitter hebben vaak een politieke connotatie, dus ga na of het wel gepast is om deze te gebruiken. Dubbel check je content; een blunder is makkelijk gemaakt maar niet snel vergeten.

Social Media Planner

Als je weet waar en hoe je het beste je doelgroep kunt bereiken is het tijd om content te posten! Het is aan te raden om een Social media planner te gebruiken. Deze planner zorgt er voor dat je een goed overzicht hebt over je verschillende platformen en laat je posts van tevoren inplannen. Dit is niet alleen belangrijk omdat het je helpt efficiënter te werk te gaan, maar ook omdat je consequent en overzichtelijk kan posten

Evalueren en Optimaliseren

Social media is dynamisch. De algoritmes en functies van de verschillende platformen veranderen voortdurend. Wat 2 maanden terug een succesvolle strategie was, kan door een update opeens niet meer werken. Het is dus belangrijk dat je goed op de hoogte bent van: je eigen data, de laatste trends en nieuwe updates.

Laat dit je niet ontmoedigen. Zolang je goed in de gaten blijft houden wat goed werkt en wat niet, kun je hier je voordeel uit halen. De veranderlijkheid van het internet betekent ook dat voor wie er tijd in durft te steken er prachtige kansen liggen. Maak hier gebruik van!